35. Fuerteventura World Cup 2023

  • Der Hammer wie sich die Foilis da zerlegen. :eek:

    Macht es meiner Meinung nach nur noch spannender. Jemand ist in guter Position und würde das eigentlich Safe nach Hause fahren aber mit den Foils da kann auf den letzten Metern noch was passieren so hart am Limit wie die damit fahren.


    Also keine Ahnung aber ich fand Slalom Windsurfing noch nie spannender wie die letzten zwei Worldcups (Pozo / Fuerte). Viel Action....

  • Der Hammer wie sich die Foilis da zerlegen. :eek:

    Macht es meiner Meinung nach nur noch spannender. Jemand ist in guter Position und würde das eigentlich Safe nach Hause fahren aber mit den Foils da kann auf den letzten Metern noch was passieren so hart am Limit wie die damit fahren.


    Also keine Ahnung aber ich fand Slalom Windsurfing noch nie spannender wie die letzten zwei Worldcups (Pozo / Fuerte). Viel Action....

    Sehe ich ganz genauso. Noch nie so durchgehend spannende Slalomrennen gesehen. Sehr positiv natürlich auch die tollen Drohenaufnahmen. Vielleicht hat ja Sylt für den kommenden Worldcup heuer genug Geld für einen adäquaten Livestream ;)

  • grüße vom worldcup-beach. das alles mal live zu erleben ist unglaublich geil. laut forecast heute einer der windärmsten tage des events. nach ner halben stunde auf dem wasser heute mittag mit 6.5 und medium board ist meine hochachtung für das, was die da hinfahren, erneut ins unermessliche gestiegen. was da draussen ab mittag an chop und böen zu bewältigen ist, bringt kein video und kein blick vom strand aus rüber. ebenso nicht, was für unglaublich nice dudettes und dudes das alles sind.

    ich mach jetzt erstmal siesta und zieh mir den livestream rein😂🤙🏼

  • Heute bin ich auch endlich mal dazu gekommen mir den Stream anzusehen. Sowohl Damen als auch Herren echt spannend. Vor allem wie Jenna Gibson Vollgas am Finish vorbei fährt oder wie da generell an den Bojen um jeden Platz gekämpft wird (Beast vs Amado). Oder Taty der wirklich alles auf Finne gibt, beeindruckend!


    Dazu tolle Location und super Werbung für Fuerte!

  • auch sehr beindruckend finde ich übrigens die Erosion am Playa Sotavento / Egli. :huh: :huh:

    Ich war länger nicht auf Fue (glaube '16 das letzte mal), da habe ich es allerdings schon wahrgenommen.., Aber jetzt, vor allem verglichen mit Anfang der 2000er, da fehlen doch locker 50m bis zum Ufer.
    Jetzt hängt man buchstäblich auf den Klippen, so siehts zumindest aus.


    fue.pngfue2.png


    Hat zufällig mal jemand mit Leuten von der Station gesprochen und kann wiedergeben wie man dieses Thema da betrachtet?

  • Anfang 2000er gab es noch das alte Center, das zwischenzeitlich abgebrannt ist. Das neue wurde dann näher ans Wasser gebaut.

  • Das war der gestrige Tag 4:


    Marion Mortefon surges into contention after completing brilliant hat-trick, whilst Nicolas Goyard leapfrogs Johan Soe heading into final day



    After another corker of a day, the stage is now set for a thrilling finale to the 2023 Fuerteventura PWA Grand Slam after Sotavento produced more exhilarating racing on day four, which saw a further 4 eliminations for the women and three for men completed in winds ranging from anywhere between 15-30 knots.


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    Gybes away


    Slalom


    Women’s


    Today was all about Marion Mortefon (Fanatic / Duotone) as the reigning world champion went on a tear to claim a brilliant hat-trick and significantly reduce Sarah-Quita Offringa’s (Starboard / NeilPryde / Maui Ultra Fins) overnight lead from 12.5 points to just 4.6 points heading into the final day. Whilst Mortefon was happy to have closed the gap you can tell that she was also slightly disappointed as the 31-year-old led Elimination 13 - the last race of the day - but dropped her gybe at the fifth and penultimate gybe to eventually finish sixth. If Mortefon had managed to hang on and win that race, and Offringa would’ve finished second, that would’ve seen the gap reduced to just 2.3 points heading into the final day. If you’d have told Mortefon she would be just 4.6 points off the pace at the start of the day she probably would’ve taken the offer and she is now in contention for the title heading into tomorrow.


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    Marion Mortefon surges back in contention


    Offringa was only able to record one top 3 result today as the Aruban struggled earlier in the day in the lighter winds against the foils, whilst the extension of the course to 6 gybes certainly favoured the foils. In Elimination 13, Offringa was battling it out with Mortefon at the fifth buoy, but as Mortefon fell, Offringa was forced to take evasive action to avoid her, which cost her valuable ground. Offringa ultimately remains in control at the top, but will no doubt be praying for stronger winds from the word go, otherwise it could leave her vulnerable!


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    Sarah-Quita Offringa


    Blanca Alabau (Starboard / Severne Sails) produced her best performance of the event thus far as the current World Tour leader recorded two second places and a third before signing off the day with her first bullet since the opening day, which sees the Spaniard move into the top 3 with a day to go.


    Justine Lemeteyer (FMX Racing / S2Maui / LOKEFOIL) also sailed extremely solidly today, but falls one place to fourth, however, she remains firmly in contention for the podium after recording two seconds and two thirds, which means just 2.3 points separate her and Alabau.


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    Blanca Alabau & Justine Lemeteyer battling it out


    The top 4 looks like it is all but decided, it will just be a case of who finishes where as Jenna Gibson (Fanatic / Duotone) failed to close the gap today. The Brit was distraught after the completion of Elimination 11 as she went from leading at the last buoy to failing to cross the finish line as she tried to snatch the bullet from Mortefon in a drag race, which eventually meant she only finished 7th instead. Gibson will have to try and dust herself off and finish the event on a high tomorrow.


    Men’s


    Having made a mistake yesterday when it looked like he had another race in the bag - Nicolas Goyard (Phantom / Phantom Sails / Phantom Foils / AL360) - bounced back in the perfect fashion by securing another bullet in the opening race of the day to regain the event lead, having relinquished pole position to - Johan Soe (FMX Racing / Point-7).


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    Nicolas Goyard


    Things remain incredibly tight at the top heading into the final day, and although Goyard leads, just 1.9 points separate himself and Soe, so there is all still to play for heading into Monday, whilst there is almost no room for error on either side. Before the start of Elimination 9, Soe trailed by just 0.9 of a point, but the young Dane suffered a nasty looking wipeout on the opening reach to prevent him from recording another top result, whilst Goyard himself had to survive a hairy moment down the first reach before battling brilliantly to secure third place. The front two have established themselves at the top of the rankings and it looks like it will be a direct fight between them for the event title!


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    Johan Soe firmly in the mix


    Matteo Iachino (Starboard / Severne Sails) enjoyed his best day of the season thus far as the Italian went from strength to strength as the day progressed. The 2016 world champion kicked off proceedings with a solid fourth before going one better in Elimination 8 - third. Things then got even better for the 33-year-old as he secured his first bullet since Japan last year, which sees Iachino jump into third place at the close of play.


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    Matteo Iachino forces his way back into the top 3


    After a little wobble, Maciek Rutkowski (FMX Racing / Challenger Sails) steadied the ship with an extremely professional display, which saw the current World Tour leader qualify for all three Winners’ Final today - having missed out in 3 out of 5 of the previous eliminations - to gain a couple of places from the overnight rankings into fourth. The Pole secured two solid second places and a seventh and trails Iachino by just 3 points, so will still have his sights on a podium finish.


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    Maciek Rutkowski fights back


    Amado Vrieswijk (Future Fly / Severne Sails) is just a point further back in fifth, but things could’ve been much better for the Bonairean, who secured his first bullet of the event in Elimination 8 and looked on course to make it back-to-back bullets as he held pole position as they rounded the third. However, a piece of swell caused him to lose control, so the 28-year-old ultimately had to settle for 7th. It feels like Vrieswijk is on the cusp of consistently challenging for the very top honours, but at the moment he is continually hitting the crossbar.


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    Amado Vrieswijk


    It will be intriguing to see how the battle for the event title plays out tomorrow and also who manages to secure the final place on the podium between Iachino, Rutkowski and Vrieswijk as it looks like that has now developed into a three horse race - barring major meltdowns - as Bruno Martini (JP / NeilPryde) - currently 6th - is a further 10 points back. The Italian qualified for all three Winners’ Finals, but was gutted after suffering a massive wipeout in Elimination 8 when in second place - eventually finishing 8th - whilst he finished 5th on both other occasions today.


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    The top 4 lineup - Johan Soe, Nicolas Goyard, Maciek Rutkowski & Matteo Iachino (left to right)


    The top 10 heading into the final day is completed by Pierre Mortefon (Fanatic / Duotone / Chopper Fins / Phantom Foils), Enrico Marotti (JP / NeilPryde), who rises into eighth from 13th after finishing 4th, 6th and ninth, Michele Becker (Patrik / Patrik Sails / Patrik Foils), who will probably be slightly disappointed as after the completion of Elimination 7 the German was in a tie for joint 4th, but a quarterfinal exit in the next race results in him picking up a 26.5, and Daniele Benedetti (FMX Racing / Challenger Sails), who sailed extremely consistently again to record a ninth, 10th and 11th.


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    Enrico Marroti back into the top 10


    Nicolas Prien (JP / NeilPryde) will hope to try and force his way back into the top 10 on the final day with the German just 3 points behind Benedetti.


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    Nicolas Prien


    Meanwhile, Scotty Stallman (Tabou / GA Sails) will remember today for quite some time after booking his place in his first Winners’ Final. The Brit did brilliantly to hold off a stern challenge from Pierre Mortefon and would go on to record an excellent 6th place in Elimination 8. Stallman currently sits in 14th place with a day to go.


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    Scotty Stallman on the fly


    On paper the final day of the Slalom looks like it will be windy with the forecast predicting 18-24 knots of wind, however, there is some cloud cover expected with it, so we will just have to see how conditions progress throughout the morning and into the afternoon. The sailors will meet again for a final time tomorrow morning at 11am (GMT+1) with the action commencing from 11:30am onwards - conditions depending!


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    Forecast for Monday & Tuesday


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    Current Ranking 2023 Fuerteventura PWA Grand Slam

    *After 13 Eliminations


    1st Sarah-Quita Offringa (ARU | Starboard / NeilPryde / Maui Ultra Fins)

    2nd Marion Mortefon (FRA | Fanatic / Duotone)

    3rd Blanca Alabau (ESP | Starboard / Severne Sails)

    4th Justine Lemeteyer (FRA | FMX Racing / S2Maui / LOKEFOIL)

    5th Jenna Gibson (UK | Fanatic / Duotone)


    Current Ranking 2023 Fuerteventura PWA Grand Slam

    *After 9 Eliminations


    1st Nicolas Goyard (FRA | Phantom / Phantom Sails / Phantom Foils / AL360)

    2nd Johan Soe (DEN | FMX Racing / Point-7)

    3rd Matteo Iachino (ITA | Starboard / Severne Sails)

    4th Maciek Rutkowski (POL | FMX Racing / Challenger Sails)

    5th Amado Vrieswijk (NB | Future Fly | Severne Sails)

    6th Bruno Martini (ITA | JP / NeilPryde)

    7th Pierre Mortefon (FRA | Fanatic / Duotone / Phantom Foils)

    8th Enrico Marotti (CRO | JP / NeilPryde)

    9th Michele Becker (GER | Patrik / Patrik Sails / Patrik Foils)

    10th Daniele Benedetti (ITA | FMX Racing / Challenger Sails)

    Dieser Text wurde nach alter, neuer und eigener Rechtschreibung geschrieben und ist daher fehlerfrei!
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  • heute ein extra tiefer downwind-speedrun zwischen tonne 2 und 3 im kurs und reichlich wind. die atmosphäre am strand ist mega, aber die rennen selbst kommen mit dem bloßen auge nicht annähernd so eindruckvoll rüber wie im livestream…

  • Das war für mich das mit Abstand spannendste PWA Event, das ich bis jetzt verfolgt habe!

    Tolle Drohnenaufnahmen, spannendes Kommentieren mit Ben Profit und verschiedenen Fahrer*innen, Interviews zwischendurch, klasse!

    Und die Races an sich waren extrem spannend, gefühlt in jedem Heat sind mehrere Fahrer gerasht, Windsurfen und am Limit!

    Richtig beeindruckend war Nico Goyard im letzten Rennen. Selbst im tiefen Downwindkurs bei sehr viel Wind war er auf der Geraden einfach schneller als alle Finnenfahrer... mit 3,7 =O.

  • Trotz des sehr starken Windes und sehr schwieriger Bedingungen war Foil letzten Endes schneller als Finne. Die meisten Fahrer haben kein ausreichend kleines Foil-Material registriert bzw. sind bei diesen Bedingungen nicht ans Foil gewöhnt . Ich vermute, ich nächsten Jahr werden alle Marken entsprechend kleines Foil Material haben, um konkurenzfähig zu bleiben.

    Ich denke, wenn man Finn-Racing langfristig in der PWA am Leben halten will, wird man wohl nicht darum herumkommen, Finn- und Foilwindsurfen zu trennen.

  • Trotz des sehr starken Windes und sehr schwieriger Bedingungen war Foil letzten Endes schneller als Finne. Die meisten Fahrer haben kein ausreichend kleines Foil-Material registriert bzw. sind bei diesen Bedingungen nicht ans Foil gewöhnt . Ich vermute, ich nächsten Jahr werden alle Marken entsprechend kleines Foil Material haben, um konkurenzfähig zu bleiben.

    Ich denke, wenn man Finn-Racing langfristig in der PWA am Leben halten will, wird man wohl nicht darum herumkommen, Finn- und Foilwindsurfen zu trennen.

    Foil hat Fin auch bei viel Wind und Welle (Pozo) meilenweit geschlagen.
    Ich sehe keine Zukunft mehr für Fin-Slalom, darum macht auch das Trennen gar keinen Sinn.

    Dann müssten Fahrer ja doppeltes Material um die Welt fliegen, ist völlig unsinnig.

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  • Sportlich unbestritten. Nur beim Fun Faktor habe ich das Gefühl dass die Fahrer bei Finne mehr Spaß haben / hätten. Aber damit gewinnt man halt nix.


    Soweit ich mal in den Stream geschaut hatte fand ich die gesamte Aufmachung super professionell gemacht mit den Interviews, Drohnenaufnahmen usw. Was ich mich frage: wie viele Zuschauer hat das Ganze? Die Zahlen im YT Channel sind ja überschaubar. Ob sich der Aufwand dann lohnt? Ich würde mich total freuen wenn ja und wenn es noch mehr Events in dieser Art der Medienaufbereitung und Übertragung gäbe. Ich glaube aber auch dass wir Windsurfer hier eine sehr kleine Nischen-Gruppe sind. Oder liege ich hier falsch? Also konkret was ich mich frage:lohnt sich der ganze Aufwand finanziell für die Sponsoren in Richtung erhoffter Reichweite, was ich mir tatsächlich wünschen würde?


    Für mich in jedem Fall spannender als jedes Fußball Spiel

  • Der heutige Tag war der Wahnsinn! Wäre schade wenn es das letzte Mal gewesen wäre so geile Finnen- und mixed Action zu sehen.

    Die mediale Aufbereitung setzt Maßstäbe, hat super viel Spaß gemacht zuzuschauen!

  • Ich hab am Sonntag nur kurz in den Stream geschaut. Da meinte Bens Co-Kommentator, wer auch immer das war, aber jemand aus der Industrie, dass es aus der Industrie ein lebhaftes Interesse gäbe, dass auch weiterhin Slalom mit Finne gefahren wird, weil die, Stand heute, glauben, dass der FInnenmarkt bestehen bleibt. Er war letztendlich für trennen. Foil-Events und Finnen-Events aber in einer gemeinsamen Gesamtwertung. D.h. wenn Du Dich Weltmeister nennen willst, musst Du beides können.

    Die letzten fünf Tage, z.B., hätte man ja aufteilen können. Dem übertrieben Materialeinsatz könnte man dann ein Stück weit entgegenwirken, indem man das große Finnen und das kleine Foil-Material weglässt. Wenn vorher klar ist, was gefahren wird, musst Du auch nicht immer alles Material mitschleppen.

  • Das habe ich auch gesehen ich weiß auch nicht mehr wer der co-Kommentator war. (Vonk?) Nach meiner Erinnerung war seine Begründung für das Interesse der Hersteller an weiteren Fin Races, dass der Markt für Fin windsurfen wesentlich größer ist als der für foil windsurfing.