Also das mit dem Rake und dem Lift ist glaube ich anders. Wenn man die Slalomfinne steiler in die Box setzt, dass also die Finne weniger Rake hat, sollte das die Boardnase nach unten drücken, das Board also weniger frei laufen.
Wenn man die Finne mit mehr Rake also weiter nach hinten geneigt einbaut, sollte das mehr lift geben.
Behauptet jedenfalls Finian Maynard in den offiziellen Tuning Tipps zum damaligen RRD X-Fire V6 (und der wird es wohl wissen):
"Fin rake: Here is a tip that almost nobody knows, rake the slalom fin forward and immediate control and stability with
increased rail pressure arrives. But again this can be a touch slower in the top speed but more power leaving the gybe mark
and light wind pressure along with easiness can be attained by doing this trick with exactly the same fin you are riding now.
Sand the back bottom corner (near the fin screw) and the front top corner (near the bottom of the board). Go slowly until you
get the fin sitting 2mm ‘up’ in the back and 2mm ‘down in the front. Do not worry about the fin sticking out in the back, this
makes almost no performance difference, but the new forward rake of the fin for sure will make a big difference to keeping
the nose down."
Hat aber wohl alles irgendwann seine Grenze. Eine Grasfinne mit mehr rake wird sicher insgesamt weniger liften als eine steile Slalomfinne.