Tiberias PWA World Cup 2020

  • also die meisten Foiler stehen echt drauf wie Pik 7. Mir gefällt das nicht.


    Der Vorteil der Foils liegt zum einen an der Unempfindlichkeit hinsichtlich Chop, und noch viel mehr an den immer durchgeglittenen Halsen, mit einer guten Foilhalse gewinnt der Foiler jedesmal 20-30 m, das koennen die Finboards auf der geraden nicht aufholen.


    Ich hoffe sehr dass sich das nicht durchsetzt und klassisches Slalomsurfen seine Daseinsberechtigung behaelt.

  • ich erinnere mich, dass die Diskussion nach den ersten Siegen der Formula bei den Kursrennen identisch war.


    Wenn der Foiler das Rennen gewinnt, wird sein zweitplazierter "Konkurrent" auf dem Finnenboard seine Schlüsse daraus ziehen.


    Also zumindestens ich würde das machen, wenn ich mein Geld damit verdienen würde (PWA), oder meine Sponsoren glücklich machen will (DWC).

  • NG Leistung hat man auch am Silvaplana in 2020 gesehen, er war fast immer die komplette Seelänge vorne (also beim Foilen, nichts gemischt). Bis 30 Knoten sind die anderen da wirklich chancenlos. Er ist wie dafür gemacht 8o


    Und bezüglich Müdigkeit, ich denke auch das die Foiler nach 2-3 Tagen wirklich fitter bleiben als die Finnen Fahrer. Ich kann stundenlang Foilen, auch bei Starkwind, beim Slalom bin ich nach 2-3 Stunden wirklich platt.

  • also die meisten Foiler stehen echt drauf wie Pik 7. Mir gefällt das nicht.


    Der Vorteil der Foils liegt zum einen an der Unempfindlichkeit hinsichtlich Chop, und noch viel mehr an den immer durchgeglittenen Halsen, mit einer guten Foilhalse gewinnt der Foiler jedesmal 20-30 m, das koennen die Finboards auf der geraden nicht aufholen.


    Ich hoffe sehr dass sich das nicht durchsetzt und klassisches Slalomsurfen seine Daseinsberechtigung behaelt.

    keine Angst. Wird schon noch in die richtung "ästhetisch" gehen. Wenn die Abstimmung vom Fahrer und Material soweit ist wird damit nochmal ne ordentliche Schippe beim foilen nachgelegt. Dann ist auch der topspeed mit Finnen vorbei

  • Meine Prognose: in ein paar Jahren haben die Fahrer ein paar Regler oder ein Interface am Gabelbaum, an dem sie - ähnlich wie beim adjustable outhaul - Parameter ihres Foils (Anstellwinkel etc.) dynamisch während der Fahrt verändern können, um ihr Foil entsprechend der Windstärke und anderen Parametern (Chop, Kontrollierbarkeit, Lift etc.) noch weiter anpassen zu können. Vllt. ist es ja sogar so, dass sich der Widerstand im Gleiten bzw. bei hohen Geschwindigkeiten dynamisch noch weiter verringern lässt, um noch höhere End-Geschwindigkeiten zu erreichen. Dann war's das endgültig für die Finne.


    Genauso ist es ja beim America's Cup, wo die Foils noch während der Fahrt eingestellt werden können.

  • ja mei

    customs wirds noch lange geben ;)

    Boards ja, aber wenn da schon jemand sagt, daß keine 8,6er Segel mehr entwickelt werden...? Ja Sakra!!!

    Ich persönlich mag am Windsurfen das GLEITEN, den Chop zu spüren, Race Jibes zu fahren. Das ist der Grund, warum ich mich weder für Foil, noch Kite begeistern kann.

    Gerade lästere ich noch über die Klopapiersammler, jetzt denke ich auch schon an (Race-Segel)-Hamsterkäufe... =O

  • ....

    Ich hoffe sehr dass sich das nicht durchsetzt und klassisches Slalomsurfen seine Daseinsberechtigung behaelt.

    abseits der PWA kann ich mir das gut vorstellen
    PWA ist ja nicht alles

    Die PWA hat aber die größte Ansehens-Akzeptanz...

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  • Das war der Tag 2:


    The wind filled in slightly later on day two of the Tiberias PWA World Cup, and remained lighter than the oepning day with winds of anywhere from 6-20 knots, but the victors remained the same in the Slalom as Nicolas Goyard (Phantom / Phantom Sails / Phantom Foils) and Sarah-Quita Offringa (Starboard / NeilPryde / Maui Ultra Fins) both extended their advantage at the top of the event rankings. Meanwhile, Marion Mortefon (Fanatic / Duotone / LOKEFOIL) made a flying start in the Women’s Foil to seize the earlier initiative.


    IS21_sl_Sarah_leads_the_slalom.jpg

    More action on the second day in Israel


    Women’s


    Slalom


    Sarah-Quita Offringa continued her perfect start to the event as the Aruban claimed another decisive victory in the second elimination. The 4-time Slalom world champion did well to hold off a stern challenge from Delphine Cousin Questel (FMX Racing / S2Maui) on the first reach, but once safely round the opening buoy Offringa never looked back with Cousin Questel left in Offringa’s dirty wind on the exit of the first gybe. At the close of play, Offringa has opened up a 3.6 point lead.


    IS21_sl_Sarah_Quita_wins_the_second_slalmom.jpg

    All smiles for Sarah-Quita Offringa


    Cousin Questel looked much quicker today, compared to yesterday, and her second place sees her leapfrog Marion Mortefon (Fanatic / Duotone) into the top two. However, the two women are currently tied on 5 points each with all still to play for.


    IS21_sl_Delphine_Cousin_full_power.jpg

    Delphine Cousin Questel


    Elsewhere, Sarah Jackson (Fanatic / Duotone) remains in 4th place after a 6th today, but the Brit is now joined by Blanca Alabau (Starboard / Severne Sails) on 10 points.


    IS21_sl_Blanca_flying.jpg

    Blanca Alabau


    After jumping the gun in one of yesterday’s rerun finals, Oda Brødholt (Starboard / Severne Sails) bounced back with a solid 4th to climb two places into 6th.


    IS21_sl_Oda_at_the_mark.jpg

    Oda Brødholt


    Foil


    Marion Mortefon (Fanatic / Duotone / LOKEFOIL) just held on to claim the first bullet of the week in the foiling after a scintillating late challenge by Blanca Alabau (Starboard / Severne Sails / Starboard Foils) down the final reach. In the end, though it wasn’t quite enough with Mortefon leading from start to finish and looking very comfortable on the foil.


    IS21_sl_Marion_Mortefon_foil_action.jpg

    Marion Mortefon glides to victory in the opening Foil Elimination


    Delphine Cousin Questel (FMX Racing / S2Maui) had been prominently placed in second after the opening gybe, but upon rounding the next mark she dropped off of the foil to allow her rivals to go flying past her. That led to Cousin Questel having to settle for a disappointing 7th place to start the event.


    Linoy Geva - claimed an excellent 3rd place to give the locals plenty to cheer about, whilst Sara Wennekes secured 4th ahead of Daniela Peleg and Helle Oppedal (Fanatic / Duotone).


    IS21_fl_Linoy_Geva.jpg

    Linoy Geva secures a third


    Men’s


    Slalom


    Nicolas Goyard was in a world of his own again as the 25-year-old continues to lay down the gauntlet to the rest of the slalom fleet by winning every heat he sailed today. At no point did the reigning Foil world champion look under any sort of pressure as he again showed off excellent speed and flawless, fluid gybes to continually pull away from his rivals. It’s still early days in the event, but the nature of his opening two bullets makes it very hard to see him being caught. At the end of day two, Goyard has now raced into a 7.6 point lead, whilst still boasting a perfect record.


    IS21_sl_Nico_Goyard_at_the_mark.jpg

    Another golden day for Nicolas Goyard


    Maciek Rutkowski (FMX Racing / Challenger Sails) is Goyard’s closest challenger after another solid 5th to back up a 4th from yesterday. The Pole looks incredibly consistent and is well in contention as he attempts to earn his second Slalom PWA podium.

    Reigning Slalom world champion - Pierre Mortefon (Fanatic / Duotone / Chopper Fins / LOKEFOIL) - put in a battling display to climb into the top 3 - gaining 3 places - 6th to 3rd from the overnight rankings. The Frenchman found himself in some difficult spots today but dug deep to fight his way into the Winners’ Final where he finished 4th, and he is now just one point behind Rutkowski.


    IS21_sl_Maciek_and_Nico_gybe.jpg

    Maciek Rutkowski


    Reigning Slalom world champion - Pierre Mortefon (Fanatic / Duotone / Chopper Fins / LOKEFOIL) - put in a battling display to climb into the top 3 - gaining 3 places - 6th to 3rd from the overnight rankings. The Frenchman found himself in some difficult spots today but dug deep to fight his way into the Winners’ Final where he finished 4th, and he is now just one point behind Rutkowski.


    IS21_sl_Pierre_full_power.jpg

    Pierre Mortefon on the fly


    Enrico Marotti (JP / NeilPryde) started the day in second place, but will be kicking himself for dropping his third gybe in the opening semifinal when holding a clear lead and looking set for a spot in the Winners’ Final. The Croat managed to put that disappointment behind him by securing 9th place in the second elimination, but it was a slight opportunity missed, which means he drops to 4th in the event rankings.


    IS21_sl_Enrico_Marotti.jpg

    Enrico Marotti


    Having missed out on the Winners’ Final yesterday after being disqualified for a premature start in the semifinals, Matteo Iachino (Starboard / Severne Sails / Starboard Foil), bounced back today by securing 3rd place in Elimination 2. That result sees the vice-world champion gain 4 places as he rises to 5th in the event rankings and now just two points outside of the podium positions.


    IS21_sl_Matteo_at_the_mark.jpg

    Matteo Iachino


    William Huppert (Fanatic / Duotone / LOKEFOIL) is the joint biggest mover alongside - Sebastian Kördel (Starboard / Severne Sails / Starboard Foil) - after the Frenchman earned his best result to date on the world tour by claiming a superb second place in Elimination 2. Huppert was the only other man to stay on the foil in yesterday’s windier conditions and he looks a real threat. The 26-year-old should be delighted with his start to the event and he finishes day two in 7th place - having started the day in 12th.


    IS21_sl_Huppert_takes_a_second.jpg

    William Huppert celebrates a superb second place


    Fellow Frenchman - Alexandre Cousin (Patrik / Phantom Sails / Chopper Fins / Phantom Foils) - qualified for the Winners’ Final again before finishing 6th, which sees the Foil vice-world champion gain one place from the overnight rankings into 6th.


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    Alexandre Cousin


    Ingmar Daldorf (Tabou / GA Sails) and Basile Jacquin (FMX Racing / Point-7) started the day 3rd and 5th respectively, but both lose some ground after missing out on the Winners’ Final today. Daldorf drops to 8th, whilst Jacquin currently occupies 9th.


    IS21_sl_Basile.jpg

    Basile Jacquin


    As previously mentioned, Sebastian Kördel, was the joint biggest mover of the day, which sees the German complete the current top 10 - having started the day in 15th. Kördel didn’t get any sleep before the opening day of the competition due to some complications with immigration, so should only get stronger from here.


    IS21_sl_Sebastian_Kordel_action.jpg

    Sebastian Kördel


    It’s rare that you see 25-time world champion - Antoine Albeau (JP / NeilPryde) - getting angry on the beach, but the Frenchman cut an animated figure this afternoon after his semifinal heat started without him. Things then went from bad to worse for Albeau as he was later disqualified from the entire elimination for interfering with Heat 7 as they attempted to round the first mark, which caused a resail of the second semifinal. Albeau was already upset that the first final yesterday was cancelled after finishing in second and this won’t make him feel any better as he drops from 8th to 22nd with a sour taste in his mouth.


    IS21_sl_Antoine_Albeau_at_the_mark.jpg

    Antoine Albeau (right) together with Enrico Marotti (left)


    Amado Vrieswijk (Future Fly / Severne Sails) remains 11th, whilst Ethan Westera (Tabou / GA Sails), gains a few places to 12th ahead of Jordy Vonk (Fanatic / Duotone / LOKEFOIL) and Nicolas Prien (JP / NeilPryde), who sit 13th and 14th respectively, but they will be disappointed to not be slightly higher as Prien looked set to finish 10th in Elimination 2 before dropping his final gybe, which in turn took out Vonk. Thankfully, both men survived unscathed from a potentially nasty incident. Antoine Questel (FMX Racing / S2Maui) and Rytis Jasiunas (Future Fly / Point-7) complete the top 16.


    IS21_sl_Amado_slalom_action.jpg

    Amado Vrieswijk


    The third Elimination has already been whittled down to the top 16, so tomorrow should hopefully see at least two more races completed for the men.


    The forecast looks similar for tomorrow, so the skippers’ meeting has once again been called for 1pm on Wednesday with the action commencing from 2pm (GMT+3) onwards.


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    Current Ranking 2021 Tiberias PWA World Cup - Women’s Slalom

    *After Two Eliminations


    1st Sarah-Quita Offringa (ARU | Starboard / NeilPryde / Maui Ultra Fins)

    2nd Delphine Cousin Questel (FRA | FMX Racing / S2Maui)

    3rd Marion Mortefon (FRA | Fanatic / Duotone)

    4th Sarah Jackson (GBR | Fanatic / Duotone)

    5th Blanca Alabau (ESP | Starboard / Severne Sails)


    Current Ranking 2021 Tiberias PWA World Cup - Women’s Foil

    *After One Elimination


    1st Marion Mortefon (FRA | Fanatic / Duotone / LOKEFOIL)

    2nd Blanca Alabau (ESP | Starboard / Severne Sails / Starboard Foil)

    3rd Linoy Geva

    4th Sara Wennekes

    5th Daniela Peleg


    Current Ranking 2021 Tiberias PWA World Cup - Men’s Slalom

    *After Two Eliminations


    1st Nicolas Goyard (FRA | Phantom Boards / Phantom Sails / Phantom Foils)

    2nd Maciek Rutkowski (POL | FMX Racing / Challenger Sails)

    3rd Pierre Mortefon (FRA | Fanatic / Duotone / Chopper Fins / LOKEFOIL)

    4th Enrico Marotti (CRO | JP / NeilPryde)

    5th Matteo Iachino (ITA | Starboard / Severne Sails / Starboard Foil)

    6th Alexandre Cousin (FRA | Patrik / Phantom Sails / Chopper Fins / Phantom Foils)

    7th William Huppert (FRA | Fanatic / Duotone / LOKEFOIL)

    8th Ingmar Daldorf (NED | Tabou / GA Sails)

    9th Basile Jacquin (FRA | FMX Racing / Point-7)

    10th Sebastian Kördel (GER | Starboard / Severne Sails / Starboard Foil)

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  • in den social media kann man sehr kritischen Meinungen von einigen Fahrern lesen.


    Es faellt der Begriff ‘Lotterie’ , verursacht durch die wohl sehr böigen Bedingungen.

    Mit Foil scheint man auf der ‘sichereren Seite’ zu sein, da man in den Halsen durchgleitet und alle Winddreher mitmachen kann,

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    Es faellt der Begriff ‘Lotterie’ , verursacht durch die wohl sehr böigen Bedingungen.

    Mit Foil scheint man auf der ‘sichereren Seite’ zu sein, da man in den Halsen durchgleitet und alle Winddreher mitmachen kann,

    Ich dachte, das sind Profis.

    Warum nimmt man dann nicht den Foil, wenn man so auf der sicheren Seite sein kann??

    Niemand wird dran gehindert, ausser man hindert sich selbst, weil man sich mit Foils nicht entsprechend auseinander gesetzt und entsprechend trainiert hat.

    Das ist Kindergarten! Nein, ich esse meine Suppe nicht.

    :D

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    Es faellt der Begriff ‘Lotterie’ , verursacht durch die wohl sehr böigen Bedingungen.

    Mit Foil scheint man auf der ‘sichereren Seite’ zu sein, da man in den Halsen durchgleitet und alle Winddreher mitmachen kann,

    Nicolas Goyard hat das auch in einem Interview kritisiert. Aufgrund der Zuschauer hat man das Rennen wohl nicht weit genug auf den See hinaus gelegt. NG sagt in dem Interview das vielleicht 200m schon genug wären um in der beständigen Windzone zu sein.

  • Ein sehr schöner Kommentar auf Seabreeze:


    Great to see PWA throwing in some excitement running both disciplines - where the sailors can choose foil or fin.
    Look how much talk and follow it has created,, :) - bit of a 'master stroke ' really
    Don't forget the event organizers in the different countries ( with their sponsors etc) has a big say ( got the $ to pay ) on what disciplines they want to have at their venue.
    To secure max water time / results + something new / exciting, I would be surprised to see, if most of them would not push PWA to run the foiling.
    PWA follow the $ to some extend ( give those guys what they want and PWA shows up with all their riders etc.)
    I would be very surprised if majority of event is not switching to foil after this PWA season.
    From a organizers point of view, you want action on the water. Foiling can be started in less wind and in a way less ideal locations.
    From a 'outside' the windsurfing bubble, then normal everyday people will find the foiling a lot more interesting ( also this has to do a lot with the resent Americas Cup ). So it is easier to market for potential sponsors etc.
    Slalom is great by the way> I did PWA for some years and had a blast, but thinking from a riders point of view ( if foiling was around at that time) and presented as an option. Then I would defiantly had going into the race foiling quick. The riders also follow the $, - so if foiling provide more sponsor money for them from the brands / prize money ( as it will do ), then most has no issues to switch.

    To have this event mixed fin and foil is a 'soft' but exciting change to foil,
    PWA is testing out the waters ( but I think they already know,,)
    I think here will still be some dedicated slalom event by the way. But in places with strong / steady wind that ensure nearly 100% possible slalom results. ( this is by the way not really that many places in the world ). Only a few springs to mind,,

    Jesper

  • in den social media kann man sehr kritischen Meinungen von einigen Fahrern lesen.


    Es faellt der Begriff ‘Lotterie’ , verursacht durch die wohl sehr böigen Bedingungen.

    Mit Foil scheint man auf der ‘sichereren Seite’ zu sein, da man in den Halsen durchgleitet und alle Winddreher mitmachen kann,

    Wer von den Fahrern eine solche Aussage macht, sollte sich vielleicht überlegen ob er sich die falsche Sportart ausgesucht hat ... vielleicht passt Geräteturnen besser zu denen, da sind die Bedingungen immer perfekt!

    Es ist eine Outdoorsportart! Da muss man damit umgehen können ... und schliesslich haben alle in einem Lauf die gleichen Bedingungen ...

    Da gibt es viele andere Sportarten die wesentlich unterschiedliche Bedingungen pro Athlet bieten.

    Life beginns at 10kn - Foilstyle ist Spass, wenn andere noch auf Wind warten ...

  • Rennen laufen - leider 2 Vorträge heute nachmittag - so ein Dreck ...


    Finne 2. - pari zum gewinnenden Huppert auf Foil.

  • 2. Herrenrennen:


    2 Finnensurfer führen nach der ersten Downwindstrecke in die 1. Halse - Tuck zu wenig Wind - erste Foils überholen schon dort.

    Ende vom Rennen Plätze 1-6 Foil, 7-8 Finnen.


    Winddreher und Löcher entscheiden bischen zu stark für meinen Geschmack - bisschen konstanter wäre toll.