Trimm Point 7 AC 1 11,0

  • Hi Nordwest,


    The batten tension does not really affect your camber rotation. So you can keep the tension as it should be.
    Counting from the bottom batten;
    #1 + #2 + #4 you tighten good, so that the battens have profile
    #3 you tighten so there are no wrincles in the sail.


    the rest of the battens up, you only tighten so that they are with tension. Important is that they do not have any profile. Meaning they do not twist from one side to the next.


    Then you need to test your camber tension. This being a formula sail, it will have a lot of tension on the cambers as we need a stiff profile in the sail.
    test the top 3 cambers first by putting both your thumbs on top of the mast and with your other 8 fingers you press the camber upwards (as seen in this video) click


    The camber when you press them up should say click/click over the batten (not rotate), and then pop down again. If they are too loose they will feel soft and you will need to insert spacers. This should be done until you have the required pressure. (every time you insert a spacer rig the sail and fully downhaul and re-check)
    Once you have the required pressure on all the top 3 cambers, try the sail on the water again.
    The bottom camber is normally harder than the rest but will rotate once the other 3 are over.


    Do remember this is a formula sail, you will need to pull the sail hard into the wind to make it rotate.


    Less downhaul will only resulty in a not optimal performing sail and is also not a valid solution to get rotation.


    Let me know if you can get it to work


    Dennis /P7

  • Hallo Dennis,


    danke für die Tips.


    Muss ich den "Click"-Test mit den Cambern gleich nach dem Anschlagen der Camber machen oder erst nach dem Trimmen des Vorlieks?


    Ist das kleine goldene Logo oben (ich glaube in der zweiten Bahn) die Trimmarkierung, also Falten bis dahin?


    Könntest Du Dir mal die Fotos ansehen, wie beurteilst Du den Trimm?


    Grüße


    Nordwest

  • Hi,


    You control the camber pressure when the sail is fully downhauled. (as you would use the sail)
    On the photos, you need to add spacers and batten tension. I cannot see the downhaul clearly enough, but I believe that you can pull a little more. The right downhaul setting you can of course best feel on the water..


    Best regards


    Dennis

  • Danke für alle bisherigen Tips, leider hat alles nichts geholfen. Nach wie vor rotieren alle 4 (!!!) Camber nicht durch. Schön langsam denke ich daran, das Segel wieder zu verkaufen.
    Was haltet ihr von anderen Cambern bzw. kann man die vorhandenen Camber abschleifen o.ä?


    Nordwest

  • Selbst wenn Du die kürzt, macht es keinen Sinn. Es fehlen ja bereits Spacer...

    Dieser Text wurde nach alter, neuer und eigener Rechtschreibung geschrieben und ist daher fehlerfrei!
    Tipp Weltmeister F1 2011 & 2013, Tipp Team-Weltmeister F1 2009, 2010, 2011, 2017, 2019, 2020, 2021!


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  • Ja, es fehlten Spacer, aber am untersten Camber (habe dort derzeit sogar 2 drinnen), das entlastet die übrigen Camber und dadurch rotiert nun endlich das Segel so wie es soll. Der Tip kam von einem Formula-Kumpel, wäre selbst nie daraufgekommen, das der Spacer am untersten Camber sehr wichtig ist. Oben bringen die Spacer offenbar nichts für eine bessere Rotation.


    Nordwest

  • hey nordwest,


    am besten mal nen trip an den gardasee planen und das segel mit den jungs von point-7 aufriggen!
    die haben das ja drauf. mit glück is ja der meister persönlich (andrea) auch da.