Fanatic 2010??


  • Wo sind eigentlich die guten Slalomfahrer hin und warum sind sie von F weg?


    Also, für mich sieht es so aus, das Fanatic nicht mehr so attraktiv ist wie vielleicht 2008, andere Firmen haben auch gute Boards und somit ist Fanatic für mich vielleicht nicht mehr ontop, aber was ist schon sicher...


    Fanatic ist nur eine Marke von mehreren einer Gruppe (Boards and More).
    Wenn man nur über ein Budget x verfügt in einem Jahr, muß man halt schauen, wo man u.U. einsparen kann. Am einfachsten ist das in erster Linie möglich, indem man das kostenintensive Team verkleinert, das Marketingbudget auf das wesentliche kürzt und dann ggfs. noch schaut, ob man am Produkt in irgendeiner Weise etwas reduzieren kann.
    Die fetten Jahre sind längst passé...


    Grüße


    Totti


    P.S.
    Das war frei interpretiert ohne Anspruch auf Richtigkeit... :tongue:

    Dieser Text wurde nach alter, neuer und eigener Rechtschreibung geschrieben und ist daher fehlerfrei!
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  • Fanatic ist nur eine Marke von mehreren einer Gruppe (Boards and More)


    .....dann interpretiere ich mal frei weiter *g*


    Von den "mehrern" in einer Gruppe ist ja nun nicht mehr viel übrig geblieben....
    Einst waren das Fanatic, Mistral und F2, sogar ganz kurz JP und bei den Segeln ART, Arrows und North und es gab einen gigantischen Anspruch, der nie auch nur irgendwie erfüllt wurde.
    Jetzt ist (meine Meinung) nicht mal mehr genug Budget da, um sich auf dem Festival auf Fehmarn zu präsentieren. Ich denke, dass der gesamte Konzern seinen Zenit überschritten hat.
    Fanatic war einstmals meine Lieblingsmarke, aber von den Leuten, die damals Fanatic waren ist kaum einer mehr da....ich glaube, dass zeigt, dass die Marke ihren Zenit hinter sich hat.


    Grüsse
    Stephan, der auch nur seine persönliche Meinung zum Besten gibt.

  • Den Zenit hat Fanatic sicher noch nicht überschritten, denn was Fanatic produziert ist top! Auch wenn jetzt die Modellpalette zusammengestrichen wird, muss doch in heutigen Zeiten wirtschaftlicher, denn je gearbeitet werden. Auch in der Surfbranche ist sie mitlerweile angekommen, die Wirtschaftskrise!

    Ich glaube, dass Surffestivals für den Aussteller sehr teuer sind und wahrscheinlich dem Geschäft nicht so sehr zuträglich sind, wie allgemein angenommen.

    Modernes Marketing wird heutzutage übers Internet gemacht. Surfvideos, Printmagazine (Werbung/Tests) und Promotionfahrer und letztendlich auch der zufriedene Kunde, der seine positive Meinung in Foren verbreitet, tragen dazu bei eine Marke "beliebt" zu machen.

    Und was ich ganz wichtig finde! Noch nie habe ich ein anderes Brand so "volksnah" wie Fanatic gesehen. Craig Gertenbach, bemüht sich wo er nur kann, seine Kunden zufrieden zu stellen und sorgt sich um jeden seiner Kunden! Das finde ich gut! Und ich glaube, der Erfolg gibt ihm Recht!

    Meine persönliche Meinung!;)


  • ...Einst waren das Fanatic, Mistral und F2, sogar ganz kurz JP und bei den Segeln ART, Arrows und North...


    Fanatic/ ART: Einfach geil das grüne ART vollgitter Wavesegel zu dem Fanatic Fly damals 1998, ein Traum...
    bin damals aber wegen der Masten bei North geblieben... ART war auch schw... teuer.
    Ich glaube aber, F. hätte die Kohle und das interesse gehabt zum Festival zu kommen, da spukten wohl die anderen Marken rein...


    @ Totti: Der Investor 'Boards and more' hat Fanatic nie wirklich geliebt, obwohl das Brand immer erfolgreich und wirtschaftlich war, warum Arrows und nicht ART geblieben ist war immer ein Rätsel...
    ich lobe ja auch die Zurückhaltung bei den Shapes bei Fanatic, *board z.B. ist für mich das Negativbeispiel unheimlich viele shapes und die in mehreren Technologien und dann noch jedes Jahr neu... selbst JP hält da nicht mit... das bei so vielen neuen shapes mal mist passiert ist unvermeidlich, die können die nicht alle vollständig getestet haben.


    Trotzdem, mein persönliches Empfinden sagt, F. wird etwas an Bedeutung verlieren, zumindest für mich. War aber 2003-2006 auch schon mal so, die Boards waren rel. 'unerotisch'.


    Wenn man slalomboards verkaufen will, braucht man doch zumindest einzelne int. erfolgreiche Fahrer, oder nicht? obwohl es wahrscheinlich ein vabanque Spiel werden könnte, entweder ganz oder gar nicht. JP ist doch auch erst spät eingestiegen und hat dennoch viel Erfolg.


    Grüße
    teenie

  • ART, das waren noch Zeiten. Ich habe auch nie wirklich verstanden warum gerade diese Marke eingestampft wurde. Arrows hätte ich verstanden, das war für mich mehr so ne 08/15 Anhängsel-Marke von F2. Aus ART hätte man noch richtig was machen können. Aber kann man leider nicht rückgängig machen...

  • ART, das waren noch Zeiten. Ich habe auch nie wirklich verstanden warum gerade diese Marke eingestampft wurde. Arrows hätte ich verstanden, das war für mich mehr so ne 08/15 Anhängsel-Marke von F2. Aus ART hätte man noch richtig was machen können. Aber kann man leider nicht rückgängig machen...


    Wenn die Zahlen nicht stimmen, macht alles keinen Sinn. Sentimentalität hin oder her. Eine gut florierende Marke läßt niemand sausen (sehe ich auch für HiFly so).
    Auch wenn es schwer fällt, aber einer nüchternen Betrachtung hält vieles nicht (mehr) stand...

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  • Hat denn Arrows so viel mehr Gewinn abgeworfen? Qualitativ war an den ART´s nichts auszusetzen, Leistung hatten sie auch. Wenn ich mal überlege wie günstig die Arrows Segel am Ende der Saison verramscht wurden...


    Aber das ist ein anderes Thema :)

  • Hat denn Arrows so viel mehr Gewinn abgeworfen? Qualitativ war an den ART´s nichts auszusetzen, Leistung hatten sie auch.


    Ich hatte seinerzeit viel Kontakt zu einigen B&M Mitarbeitern. Die gaben mir damals die Erklärung, dass ART qualitäts- und leistungsmässig zu dicht an North gelegen hätte. Als ART "beendet" wurde (2000), war die Gruppe gerade erst 1 Jahr am Markt. Fanatic / ART waren anfangs eher unbeliebt, weil die damaligen "Macher" eine starke F2 / Arrows und Mistra Lobby vertreten haben. So wurde es mir berichtet und ich teile die Meinung !


    Grüsse
    Stephan


  • Übrigens sollte Herr Lehmann mal erwähnen, dass er einen Deal mit Fanatic/North hat. (auch wegen Testergebnisse und so)


    Hat das ausserordentlichen Einfluß auf die Testergebnisse? Andere Tester von div. Magazinen sind auch sehr herstellernah zu irgendeiner Marke. Irgendwas muß man ja fahren, wenn man an Regatten teilnehmen möchte und die beknackte Regel 63 zu erfüllen hat... ;)


    Was fährt denn ANTI?

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  • Fabi Weber sitzt gerade auf den Canaren und ist ziemlich begeistert, hat aber bis jetzt nur die kleineren Wavebaords gefahren und den 90er Skate (da hat er angefangen zu sabbern :-)

  • servus, hope the English is acceptable and that my comments will be accepted as intended - to try to give a bit more of an inside view to the many, many different points in this thread. I follow a lot of different forums, this is one of my favourites because people express their opinions actively and mostly respect each others points of view...as someone said, a democratic society...:-)


    So where to start....well I read someone mentioned the people who used to be at Fanatic are no longer there...true, there are some "new people", or new to some of you...myself, ex PWA racer, tester, marketing/products, sales and now brand manager...been with Fanatic since 1995 and have developed the Fanatic range with Sebastian Wenzel, our shaper since 1995, 15 collections I think we are on by now. Our product Engineer, Juergen May, maybe one of the most experieced people in the whole industry, working on the production/technologies end since more than 20 years for Fanatic. My wife Karin does our marketing and communication since 1999. Most of our pro team has been around for a few years now, Klaas, Victor, Gollito, Nayra, Jonas etc. So I don´t think you´ll find too many other brands with that much of a consistency in terms of experience. Of course experience is only good if it leads to innovative products and reliable service etc.


    For sure we have had a relatively "conservative" approach the last couple of years, trying to bring some stability to the market with leaving shapes the same, for up to 3 years, with good success. So with over 80% of new boards in the line-up, we do feel we have been quite busy and have a lot to offer for 2010. Of course the competition never sleeps either (we wish!), so there are plenty of good boards out there, I don´t think Fanatic has ever claimed to be the absolute best brand, we are certainly proud of our products, but also try to be realistic about how tough the market is.


    As to the whole B&M issue, we are more than happy after ten years of being in a multi brand structure to finally again be the only windsurfing board brand in one structure.(mistral no longer a B&M brand since 1.8.09) this has often been a hinderance in entering new segments. I think you will see us being a lot more active in all kinds of areas soon, which was not possible until now due to a reduced distribution channel with more internal brands.


    ART was a great brand and delivered many successes in terms of products and results, innovations etc. Unfortunately the business model at the time did not fit the B&M structure, as an alone standing business it might have worked, but that is history. What many people forget it that despite a corporate ownership, the driving forces behind all our (and brands like JP/NP etc) is always a team of passionate and experienced windsurfers. The days of the over-earning executives are long gone...unfortunately! :-)(


    A quick thanks to Alex and Klaus for their vote of confidance, we do always try to be as professional but also as human as possible, however as I read here, not always with a 100% success rate. So was sad to read that someone did not get the right service they expected, not really much excuse for it, although Klaus did outline the possible factors which can lead to such an attitude. Still I would expect more from someone representing my brand, so next time you feel frustrated, perhaps contact the National distributor directly. Often people working on shows might not be quite as involved in the daily business as you think, perhaps shop employees etc.


    Re Alex´s comments, well that is of course his opinion, which he has every right to express, up to anyone reading here if they agree or not, can´t say we always agree with each other either on every issue - but at least we communicate our opinions openly, this is more important to me than the style...but I can understand it can put some people on edge.


    Re the questions re customs/Sebastian Wenzel shaped etc, for sure a quite often misunderstood message - our only claim is that OUR shaper works 100% with OUR riders. Sometimes the riders use production boards, yes this is a fact, just normal off the shelf boards, sometimes they use custom boards. Gollito yes mainly customs, as he is obviously trying to push the development for the next years boards. But our point is just that any and all feedback our riders generate goes 100% into the Fanatic board a customer buys... this is not the case at all other brands, we feel it is a point that makes us different to other brands and in a competitive market need to use every sales argument there is. Even if this strategy is actually an old product basic for us, which we decided to communicate after getting fed-up seeing so called pro models being promoted...


    ah, last topic, slalom team - end of last year we decided to reduce our total team but 25-30%, crisis indeed, even for the extremely profitable windsurfing business...ha...so we reduced our slalom team to our 2 most successful riders, Pieter Bijl and Cyril Molussilmani - both regular top 5 guys. Unfortunately for us, Cyril got a last minute offer in December 2008 from Starboard which we decided not to match, Pieter has had Visa problems making it impossible to travel for him in 2008 and now also 2009. So from a total of 4 quite successful slalom riders, we are reduced to almost zero on a PWA level. Does it mean we are a Freestyle/Wave brand only - not at all, we developed 6 new slalom shapes for 2010, loads of testing and prototypes, we have a pretty good National team presence in most markets and for the 2010 PWA season you will see us investing again in a slalom team. So I hope this settles some of the issues raised, I certainly could not answer all of them, except to guarantee you that we have not reached our zenith yet, but maybe one day....!! sorry for the english, feel free to post any comments, positive or negative, not sure when I can answer them or come over to the fanatic.com forum for specific product questions if you need help.


    Keep up the good work on the forum here and try to get on the water asap, the callouses are better in the palms than the fingertips....last session last wednesday, 9.0 Warp and XL slalom and in just 2.5 weeks off to Maurtius.....it´s all windsurfing....

  • Hi Craig,


    thank you for all the explanations.


    As we´re back on 2010 gear I have a few questions. I found these specs for the 2010 slalom boards:
    Model Modelyear Regdate Weight Length Width Volume
    FALCON SLALOM 86 2009/10 10/07/2009 5.6 2395 580 85
    FALCON SLALOM 102 2009/10 10/07/2009 6.2 2346 631 103
    FALCON SLALOM 112 2009/10 10/07/2009 6.4 2345 690 115
    FALCON SLALOM 122 2009/10 10/07/2009 6.7 2296 750 123
    FALCON SLALOM 133 2009/10 10/07/2009 6.9 2295 789 130
    FALCON SLALOM 145 2009/10 10/07/2009 7.1 2295 849 143


    I´ve seen you didn´t reply to the thread at the Fanatic forum, so I´ll ask here :)
    What changes did Sebastion do to the bottom design of the boards? V, concave, double concave? Those boards seem too be a lot shorter compared to previous years, so I guess the outline changed a lot either? Wider in the nose I guess? Fanatic slalom boards are from what I´ve seen a bit more "hard" on the water while some other brands, for example Tabou, have deep double concaves which make them feel really comfortable in choppy conditions. Sadly no personal experience between these two board lines (Fanatic - Tabou), just what I´ve read and heard.


    And on the other hand I´ve read that there will be a new raceboard, any info on that one?


    Kris


  • And on the other hand I´ve read that there will be a new raceboard, any info on that one?


    Kris


    Ich habe gehört, daß der ursprünglich als Mistral Equipe geplante Racer nun als Fanatic Cat II kommen soll...


    Welcome on board, Craig... :)

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  • Stimmt, stand das nicht in der Surf? Glaub da war sogar ein Bild dabei...

  • Hi Kris, Totti,


    Thanks for the welcome, always a bit nervous posting on open forums to not have people too focussed on exact wording of mails, just want to give perspective and not upset anyone, :-)


    Re the Raceboard, indeed we are working on it, the last part with fittings, daggerboard, construction etc is always the most difficult and we want the product to be as close to perfect as possible before delivery...so stay tuned on fanatic.com, we´ll release details as soon as we are ready...


    Re the slaloms, yes details are in the brochure, although the official release date of the product is October 1st, or earliest sept 15th...so I can´t comment too much. What I can say is that the 2006-2008 series with the monoconcaves were some of the fastest shapes on the market, very lively ride. But also quite technical and a little difficult to find the right trim and fin set-up. The 2009 models switched back to a Flat V concept, with a slightly more compact outline. The general direction was aimed at ease of use, easy to find the right trim and fins, early planing and overall very accessible shapes. One drawback is the subjective absolute top end speed is perhaps not quite as good as the 2008 model, but the positives overall in control, planing, ease of use generally outweigh this characteristic. Also only the very top GPS riders could feel/measure this difference.


    The 2010 models are quite a good combination in terms of the 2009 control/ease of use and the top end/excitement of the 2006-2008 series, but still using a flat v bottom. More than that I don´t really want to say right away, as the boards are not available yet and many dealers are still selling the 2009 models, which are still great boards. hope that helps a little and check fanatic.com closer to the official launch date when we can give out tuning tips on fins etc...good slalom action in PWA Alacati today, Ross turning up the heat, great to see some new faces winning in that discipline too....

  • Welcome here Craig!


    Interesting question from Kris and your answer as well!


    Honestly the Fanatic Slalomboards up to 2008 weren't my favoutite, but for sure they were damn fast. Maybe the 2009 one are not as fast as the older fast, but still competitive, defently for GPS-Speeding.
    In this case I wonder a bit about the 2010 spec. The smallest one has 86l and is 58cm wide. I think the step to the Fanatic Falcon Speed will be tough, anything planned to fill this hole?